KirjoittamaniHelsinkiläisen pieni kuntoiluopasjulkistettiin Urheilun ja liikunnan kulttuurikeskus Tahdossa tänään Unelmien liikuntapäivänä. Latu & Polku -lehden Panu Könönen otti minusta kuvan uuden kirjan kanssa. Vaikka kyseessä oli pieni kirja, tämä oli yllättävän raskas projekti. Hyvä että ollaan maalissa.
Helsinkiläisen pieni kuntoiluopas uunituoreena. Kuva: Panu Könönen.
Oppaan julkistamista edelsi ”Helsinkiläisten pieni kuntoiluseminaari”, jonka aluksi Olympiakomitean liikunnallisen elämäntavan johtaja Petri Keskitalo piti pysäyttävän alustuksen, jonka mukaan koko Suomi uhkaa pysähtyä vuoteen 2040 mennessä, koska liikkuminen on vähentynyt jo nyt niin roimasti, ja vastaavasti elintasosairaudet ovat lisääntyneet niin järkyttävästi, että tällä menolla jatkamalla voimme todeta 16 vuoden kuluttua Finis Finlandiae! Jotain pitää todellakin tehdä sitä ennen. Ja mieluiten nopeasti. Keskitalon mukaan ensin on tunnustettava nykytila, seuraavaksi on tehtävä lupaus, ja sen jälkeen toimeenpantava se lupaus. Keskitalon kaava toimii henkilötasolla, ja sitä voinee soveltaa yhteisöllisestikin.
Petri Keskitalo piti todellisen palopuheen.
Alustusta seurasi paneelikeskustelu, jossa Helsingin kaupungin liikuntapaikat-palvelua johtava Petteri Huurre, Tahko Pihkala -seuran puheenjohtaja Kari Keskinen ja Tahdon johtaja Jukka-Pekka Vuori ottivat kiinni Keskitalon alustuksesta.
Keskusteluun osallistui yleisön joukosta myös ministeri Lauri Tarasti, joka toi aikanaan Unelmien liikuntapäivän konseptin Liikuntatieteelliseen seuraan. Silloin päivällä oli toinen nimi. LTS:n veto jatkui vuoteen 2016, jolloin Olympiakomitea otti päivän hoiteisiinsa. Puheenvuoroja käyttivät myös liikuntaneuvos Tuomo Jantunen ja urheilun monitoimimies Jarmo Niemenkari.
Paneeliin osallistuivat Helsingin kaupungin Petteri Huurre, Tahko Pihkala -seuran puheenjohtaja Kari Keskinen, Tahdon johtaja Jukka-Pekka Vuori ja Olympiakomitean liikkeen lisäämisestä vastaava johtaja Petri Keskitalo.
Sain idean kulttuurihistoriallisen liikuntaoppaan tekemisestä niihin aikoihin, kun toimin Helsingin kaupungin historiasivuston ”Historia Helsinki” (https://historia.hel.fi/fi) rakennusvaiheessa määräaikaisena päätoimittajana. Kannattaa tutustua sivuston mukaviin historiatarinoihin.
Oppaan kirjoittamista rahoittivat Suomen tiedetoimittajain liitto ja Taiteen edistämiskeskus. Kustantaja on Tahko Pihkala -seura.
Oppaassa esitellään lähes 50 liikuntalajia siinä tarkoituksessa, että lukijalle heräisi halu lähteä kokeilemaan itselle uutta lajia tai uutta liikuntapaikkaa. Lisäksi oppaassa esitellään Helsingin olympiakisojen suorituspaikat, Urhean verkostomalli ja Olympiastadionin liikuntamahdollisuudet sekä Urheilun ja liikunnan kulttuurikeskus Tahdon nettisovellus Tahto Go.
Opasta lukiessa jokainen voi tykönään pohtia, mikä on esikuvien ja toisaalta olosuhteiden rooli liikuntaan innostamisessa.
Liikuntaseminaarista poistuessani sain korviini kuulutuksen, että lauantain 11.5. Helsinki Running Day on ylittänyt jo 17.000 ilmoittautuneen juoksijan rajan! Se kertoo, että meillä on vielä toivoa.
Tavallisille helsinkiläisille suunnatun oppaan näyttävästä kannesta ja selkeästä ulkoasusta vastaa Mikael Manninen. Kirjassa on eniten kuvia Urheilun ja liikunnan kulttuurikeskus Tahdon, Helsingin kaupungin ja Museoviraston kokoelmista.
Helppolukuinen opas on myynnissä Urheilun ja liikunnan kulttuurikeskus Tahdossa ja Olympiastadionin tornin juuressa sijaitsevassa vierailijakeskuksessa.
Sain kutsun vierailla uutuuskirjaniTuntematon Paavo Nurmi (Readme 2024) pohjalta Hildén & Kaira podcastissa. Tallenteeseen kertyi yli tunnin verran raikasta keskustelua Paavo Nurmesta, hänen urheilusaavutuksistaan ja pettymyksistään ja myös siitä, kuinka hän rakensi tai pikemmin rakennutti taloja Helsinkiin. Hieman yllätyin, kun sain vierailusta muistoksi näyttävän kotimaisen Havu-rannekellon.
Hildén &Kaira podcastin nauhoitus sujui Matti Kairan ja Aarni Hildénin kanssa sujui rattoisasti.
Pariisin olympiakisat 1924 kruunasivat Paavo Nurmen juoksijauran. Viisi olympiakultamitalia samoista kisoista tekivät hänestä elävän legendan, jolle Suomen hallitus päätti pystyttää patsaan. Olen kertonut juoksija Nurmen tarinan vuonna 2017 ilmestyneessä kirjassani Mies josta tehtiin patsas (Docendo 2017).
Tuota kirjaa kirjoittaessani oivalsin, että Paavo Nurmen rakentajatarina on kirjoittamatta. Ajatukseni kirjoittaa Paavo Nurmesta Helsingin rakentajana sai vahvistusta, kun valokuvaaja Martti Kainulainen järjesti minulle mahdollisuuden haastatella rakennusmestari Aapo Janatuista vuonna 2019. Kerron tästä enemmän Aamulenkki-blogini postauksessa nro 298 samalla, kun kerron uuden Nurmi-kirjani julkistamistilaisuudesta. Voit lukeapostauksen nro 298 täältä.
Uppoutumiseni Helsingin rakentamisen historiaan johti siihen, että olin sitten vuonna 2020 muutaman kuukauden ajan määräaikaisessa tehtävässä Helsingin kaupungilla vahvistamassa kaupungin historiallisen tarinan rakentamista verkkoon. Se sopi hyvin siihen, että tutkin Paavo Nurmea Helsingin rakentajana. Halusin upottaa hänet pääkaupungin rakentamisen suureen tarinaan.
Näin päädyin siihen, että uutuuskirjani Tuntematon Paavo Nurmi kertoo Suomen pääkaupungin rakentamisesta 200 vuoden ajalta kolmen henkilön kautta. Paavo Nurmi on kirjan nimihenkilönä luonnollisesti päähenkilö, jonka varsinaiselle elämäntyölle, Helsingin rakentamiselle, antavat arvoisensa kehykset arkkitehti Carl Ludvig Engel ja akateemikko Mika Waltari. Engel suunnitteli Euroopan kauneimman pääkaupungin ja kansainväliseen menestykseen sotien jälkeen noussut Waltari kirjoitti 1930-luvulla kasvavan Helsingin rakentamisesta.
Sattumalta Paavo Nurmen ensimmäinen kerrostalo valmistui Töölöntorin kulmille vuonna 1935, jolloin tuli kuluneeksi tasan 100 vuotta pääkaupungin ensimmäisen julkisen muistomerkin, Keisarinnankiven, pystyttämisestä. Virallisesti muistomerkki kertoo keisarinnan ensimmäisestä vierailusta suuriruhtinaskunnan pääkaupungissa. Kyseessä on kuitenkin saksalaisen arkkitehdin saksalaiselle prinsessalle, Charlottelle, suunnittelema muistomerkki. Näin Engel itse saattoi ainakin omassa mielessään ajatella, vaikka Charlottesta oli tullutkin Venäjän keisarinna Aleksandra Fjodorovna.
Keisarinnankivi vuoden 1870 tienoilla. Kuva: Helsinkin kaupunginmuseo.
Jos 1920-luku henkilöityy Suomessa johonkin yksittäiseen henkilöön, se on ilman muuta Paavo Nurmi. Se oli autojen, lentokoneiden, jazzin, charlestonin, elokuvien ja egyptiläisyyden sekä uudenlaisten aatteiden kuten NMKY:n, rotareiden ja vapaamuurareiden vuosikymmen. Mistä nämä muotivirtaukset tulivat? Yhdysvalloista. Ensimmäinen maailmansota toi Yhdysvallat ennenkokemattomalla tavalla ”Vanhalle mantereelle” eli Eurooppaan. Amerikkaan oli lähdetty jo sitä ennen siirtolaisiksi, ja muutto jatkui vielä 1920-luvulla. Siirtolaisten myötä yhteys Yhdyvaltoihin muodostui sen ajan kulkuyhteyksiä ajatellen hämmästyttävän kiinteäksi. Miten vaihdettiin kuulumisia? Kirjoittamalla kirjeitä.
Entä kuka suomalainen nousi amerikkalaisten silmissä tunnetuimmaksi suomalaiseksi? Paavo Nurmi. Hänen Amerikan-kiertueensa 1925 ja 1929 olivat legendaarisia. Monet kilpailuja seuraamaan tulleista katsojista pystyivät puhumaan Nurmen kanssa suomea.
Noina aikoina työnjohdon ja liikkeenjohdon uusi muotivirtaus oli nimeltään scientific management, jota alettiin kutsua kehittäjänsä Frederick Winslow Taylorin mukaan ”taylorismiksi”. Siinä jokaiselle työntekijälle pyrittiin etsimään hänelle soveltuvimmat työtehtävät. Työsuorituksia mitattiin sekuntikellolla ja pian rikottiin tuotantoennätyksiä. Paras esimerkki taylorismin menetelmien käyttäjästä on Henry Ford, joka oivalsi liukuhihnan merkityksen tehdastyössä ja tehosti T-mallin Fordien valmistusta saaden uusien autojen hinnat pysymään suhteellisen alhaisina.
Paavo Nurmi alkoi käyttää omassa valmentautumisessaan sekuntikelloa samalla tavalla kuin silloin muodikkaassa tieteellisessä liikkeenjohdossa käytettiin. Paavo pilkkoi harjoittelunsa osiin, kirjasi lenkkinsä muistivihkoihin ja analysoi harjoituksiaan pystyen ennakolta kertomaan hämmästyttävän tarkasti, minkä ajan hän pystyisi juoksemaan. Kun muut lähtivät kokeilemaan, mihin tulokseen he kilpailuissa pystyisivät, Nurmi tiesi tarkasti, mihin hän pystyy.
Kun isännöitsijä Paavo Nurmi rakensi ja rakennutti Helsingin asukkaille kerrostaloja, hänellä väikkyi jonkinlaisena esikuvina mielessään pilvenpiirtäjät, joita myös suomalaiset siirtolaiset olivat New Yorkissa olleet rakentamassa.
Yksi historiallinen maamerkki Manhattanilla on vuonna 1902 valmistunut 22 kerroksen pilvenpiirtäjä, joka sai nimensä silitysraudan muotoisesta kolmiotontista, Flatiron building.
Flatiron building kohosi 87 metrin korkeuteen.
Täytyy muistaa, että Paavo oli itse kasvanut aikuiseksi Turussa Jarrumiehenkadun vaatimattomassa kodissa, jossa ei ollut tietoakaan suihkusta tai lämpimästä vedestä vesiklosetista puhumattakaan.
Helsingissä hän rakensi 1930-luvun puolivälistä alkaen vain nykyaikaisilla mukavuuksilla varustettuja kivitaloja. Vesijohdot toivat lämpimän veden sisälle. Kylpyhuone ja WC kuuluivat jokaiseen asuntoon.
Paavo Nurmi asetti juoksijana riman korkealle. Ja hän piti vaatimustason korkealla myös ryhtyessään rakentamaan kerrostaloja. Hän vaati paljon itseltään. Ja hän vaati paljon muilta.
Joissakin Paavo Nurmen Helsinkiin rakentamissa taloissa on kyltti, joka kertoo maineikkaan rakentajan nimen. Se luo talolle ainutlaatuisen identiteetin. Kyse ei ole mistä hyvänsä kerrostalosta, vaan se on Paavo Nurmen rakentama talo.
Tämä talon nimeäminen on itse asiassa hyvin vanha perinne. Ainakin Turussa ja Naantalissa vanhoilla taloilla on vieläkin omat nimensä, jotka saattavat viitata talon alkuperäiseen omistajaan tai vastaavaan.
Tätä suuntausta Helsingin kaupungin kannattaisi vahvistaa. Pääkaupunki ei ole vain kivitalojen erämaa. Tunnettujen arkkitehtien suunnittelemia taloja identifioidaankin suunnittelijansa mukaan. Myös rakentajia voisi käyttää talojen nimeämiseen. Jotkut voivat asua esimerkiksi Puolimatkan, Arvosen tai Ruolan rakentamissa taloissa. Ja jotkut ihmiset asuvat Paavo Nurmen taloissa.