Me suomalaiset odotamme, että joku
ulkomaalainen tulee kertomaan, mitä meidän tulee tehdä menestyäksemme. Sen
jälkeen syntyy hämmennys ja närkästys, koska se ulkomaalainen ei sano mitään,
mitä emme jo valmiiksi tiedä.
Mutta silti se on meille sanottava, koska
emme vielä toimi tämän "itsestäänselvyyden" mukaisesti.
Muistatteko, kun ruotsalainen Curt
Lindström tuli jääkiekkomaajoukkueen päävalmentajaksi 1990-luvun alkupuolella?
Hänet suolattiin ennen kuin hän oli kunnolla ehtinyt edes aloittaa. Lindström
taisi sanoa pelaajille, että "lite bättre!". Aika moni suomalaisvalmentajakin olisi voinut sanoa saman.
No, ei siitä sen enempää. Pelaajat oppivat tekemään
vähän paremmin. Ja vuonna 1995 tuli maailmanmestaruus Globenissa. Eli me opimme tekemään vähän paremmin!
Nyt Yhdysvaltain suurlähettiläs Bruce Oreck
kertoo meille toimittaja Pekka Mykkäsen kirjoittamassa Hesarin jutussa, ettämeidän pitäisi opetella tarinankerrontaa (HS 7.12.2014).
Hei! Onhan meillä ollut runonlaulajat,
Topelius ja Kalevala! Ei kai meidän nyt tarinointia tarvitse opetella?
No, Ami Hasan, jolla on aika lailla nimeä
suomalaisena markkinointiguruna, kirjoitti HS:n mielipidesivulle (HS 13.12.2014),
että Oreck puhuu asiaa: emme osaa markkinoida.
Toimittajana voin hyvin tunnustaa, että
markkinointi ei kuulu omiin vahvuuksiini. Pääsen helposti kiinni sellaiseen
ajatteluun, että markkinointi on synonyymi huijaamiselle. Ja toisaalta, jos minä osaan,
kyllähän se nyt tiedetään, ei sitä tarvitse ääneen sanoa...
Tämä on varmasti aika yleinen asenne. Mehän
olemme tällaista insinöörikansaa. Keskitymme tekemään keksintöjä, jotka
ruotsalaiset sitten myyvät maailmalle. Sen jälkeen olemme katkeria ruotsalaisille, jotka varastavat ideoitamme. Vähän tätä käsitystä ovat jotkut
menestystarinat, kuten Nokia, Angry Birds ja SuperCell, muuttaneet.
Mutta millainen se Bruce Oreckin viiden
kohdan ja viiden vuoden ohjelma onkaan:
- Tähdätkää korkealle! Päättäkää, että teistä tulee maailman parhaita markkinoinnissa ja tarinankerronnassa.
- Seuratkaa kehitystä mittareilla.
- Opetelkaa tarinankerrontaa, markkinointia ja itseluottamusta.
- Harjoitelkaa!
- Kun olette valmiita, nauttikaa siitä. Menkää ja valloittakaa maailma, puhukaa se pyörryksiin!
Ei tunnu liian vaikealta. Mutta miten me
saisimme pään avattua? Miten nostetaan tarinankerronta arvostetuksi taitolajiksi?
Sitä tarinankerrontaa voi opetella.
Esimerkiksi Maria Lassila-Merisalo osaa kouluttaa toimittajia tarinankerronnassa.
Hän kirjoittaa muun muassa uudessa Journalismi ajassa -kirjassa
juuri tästä asiasta otsikolla "Tarina edellä – kerronnallinen juttu
digitaalisessa ympäristössä".
Verkosta löytyy paljon muitakin opettajia ja verkostoja, joihin voi tutustua esimerkiksi Narrativisen opetuksen blogisivulta.
Tietysti tarinankerrontaa voi opetella
omatoimisesti ilman opettajiakin. Mutta kenties meidän tulisi aivan ensimmäiseksi hyväksyä nuo
Oreckin tarjoamat portaat. Ne johtavat hänen mukaansa "henkiseen
vallankumoukseen". Huh-huh, vähän pelottava ajatus. Mutta aloitetaan silti, ei kai tässä kovin paljon hävitäkään voi!
2 kommenttia:
Hyvä postaus, Kalle, ja kiitos maininnasta! Tarinallisuus on kovassa nosteessa, ja meillä suomalaisilla on totta vie siinä opittavaa. Amerikkalainen tarinankerronnan traditio ei aina sovi meille melankolisille kaamoksen taivaltajille, mutta voimme omaksua sieltä olennaiset perusasiat ja muovata lopun omaan maailmankuvaamme sopivaksi.
Kiitos! Noin varmastikin täytyy toimia, eli otetaan käyttöön hyvä "toimintamalli" ja laitetaan mukaan sopivasti omia mausteita. Joulu on monella tavalla hyvää tarina-aikaa, kun nähdään sukulaisia ja vaihdetaaan kuulumisia.
Lähetä kommentti